Sunday, July 15, 2012

Biskut Samperit

Percubaan pertama menbuat acuan kuih semperit pecah 15 yang reen beli dari sahabat facebook iaitu puan Rohaya Rosnan.. amat berbaloi walapun hasilnya tidaklah secantik Tuan punya resepi puan Haida Rifqi.terima kasih sudi berkongsi resepi ini.
 Petang tadi sambil masak nasi lemak mengunakan beras batmahti reen suruh anak dara menyukat semua bahan bahan untuk menbuat biskut semperit ini.. selesai saja reen pun menbancuh  doh resepi ini reen tidak guna mixer cuma gaul2 manja saja ..tapi semasa memukul butter dengan gula .. agak nakal2 sikit tapi jangan sampai kembang cuma gula hancur saja ambil syarat nya ..jom kita tengok resepi nya secara keseluruhan

Samperit resepi dari puan HaiDa RifQi
250 gram butter
50 gram gula aising
1 penutup esen vanilla
1 peket(300gm) tepung kastard cap bunga merah ( reen guna cap bunga raya)
2 sudu besar tepung jagung
1 sudu kfc telur kuning

Gaul butter dan gula hingga sebati.
Masukkan kuning telur, esen vanilla,tepung kastard, tepung jagung.
Gaul mesra 
sedikit ceri/ coklat chip untuk hiasan
suhu 170 c dan bakar 10 -15 minit atau mengikut oven masing masing 

6 comments:

FatihaNur said...

huhuhu rasa cam x sbr nak raya

BalaDa RiNdU said...

ya ALLAH.. cantik ye samperit kak.. apakan daya tahun ni saya tak mampu nak buat biskut raya air tangan sdr.. huahuahuahua... cemburu ye.. :(

Norzie hany said...

Kuih raya sudah mari....cantik kejadian samperit Reen ni.

sharina ridzuan said...

Salam k.reen mana nk dpt acuan mcm ni...?

Anonymous said...

knape klau buat samperit selalu x jdi.susah nk tekan bila dh cmpur butter jdi lembit bila d bakr.

siti rosnah said...

Wah...comelnya biskut akak..rupa2nya masa nak buat doh tu.xboleh guna mixer..sy buat jd lembik doh..bila masuk oven jd mendap o_O. .sy pun beli acuan semperit kat puan rohaya gak...kikiki

imanvitahouse.blogspot.com

kongsiresepi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...