Friday, July 27, 2012

Kuih Kasui



Kuih kasui permintaan rina untuk berbuka puasa semalam.katanya rina nak makan kuih kasui.nanti mama buatkan ye.ialah anak mama.seboleh bolehnya mama menunaikan permintaan anak anak mama.sepatutnya resepi dan gambar kuih ini sudah pun jadi N3 di blog ini.semalam kalut2 sangat nak menyiapkan 3 menu sekali gus ..tekak ini terasa nak makan ROJAK MAMAK.. faham faham je la rencah nya nak menyiapkan bahan2 untuk rojak.terasa pulak nak makan kuey teow goreng panas panas ..terbayang 
kesedapannya..seperti biasanya sebagai isteri kita tahu apa kesukaan suami kita kan.. seperti biasa nasi juga suami reen akan cari.. tidak sampai hati pulak dia berbuka dengan rojak dengan kuey teow goreng saja..sambil itu berkejar masak nasi 2 pot sahaja ..
keluarkan ayam dari peti ais ..terus masak sup ayam berempah ..bakar belacan bintulu tumbuk buat  sambal belacan ..potong timun dengan tomato buat ulam..alhamduliah siap..

Tengah kalut kalut memasak itu minta tolong rina potong kuih kasui.. ya allah mengucap panjang reen tengok kuih kasui .. lintang pukang dia potong..dia lumurkan dengan kelapa yang masin pulak itu .. sampai papanya komplen ini mesti rina yang potong.tidak selera nak makan kata papanya..seperti biasa ada sahaja jawab nya ..alah mama masuk perut lagi tak cantik..mula la angin mamanya naik 100 peratus ..sambil jengkel kan mata ..mama tak suka rina buat macam ini..cuba belajar buat elok2.. sakit hati punya pasal mama tak sentuh pun..

Hari ini mama buat dan suruh dia tengok betul betul.belajar dan simpan dalam kepala..mama pesan ingat!! sampai bila2 mulalah mama menbebel..dulu mama pun tengok saja arwah nenek buat.. arwah nenek tak pernah ajar mama masak...tapi mama tengok simpan dalam kepala..belajar benda benda ini tidak rugi.. memang sekarang rasa tak penting.. tapi nanti sudah kahwin.. nanti MIL suruh potong kuih.. terkejut mil ..tak pasal pasal mati terkejut..ok la terlalu banyak sudah membebel ini.. jom la kita tengok resepinya ..dan selamat mencuba 


Bahan-bahannya

Bahan A
5 cawan air
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir
2 helai daun pandan
sedikit kicap pekat

Bahan B
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung ubi
1/2 sudu teh kapur makan (bancuhkan dengan sedikit air untuk dapatkan paste pekat)
kelapa parut putih
sedikit garam

Cara-caranya:-
  1. Masukkan semua bahan A kecuali kicap kedalam periuk dan masak sehingga gula larut. Angkat dan tapis untuk buang benda asing dalam gula merah. Masukkan sedikit kicap pekat dan biarkan sejuk
  2. Alas loyang 4 segi berukuran 10 x 10 x 3 inci dengan plastik dan ketepikan. 
  3. Masukkan semua tepung dalam bekas dan kemudian masukkan bancuhan gula tadi sedikit demi sedikit dan kacau rata dengan mengunakan whisk. Masukkan air kapur dan kacau rata
  4. Tapiskan bancuhan dan masukkan kedalam periuk. Masak sehingga naik wap. Kacau sentiasa mengunakan sudip kayu.
  5. Tuangkan adunan kedalam loyang dan kukus selama 30 minit sehingga masak
  6. Bila kuih sudah sejuk baru potong dan gaul dengan kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam.



2 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam Reen..
nasib dah malam tengokni kalau siang2 teruja tengok kelapa tu mewah sungguh kosui ni kan lebih banyak kelapa lebih besttt

REEN KHAN said...

wsalam kak noor
hehehe tergoda ke kak noor? .. esok boleh buat untuk juadah berbuka esok..

kongsiresepi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...