Sunday, May 29, 2011

Apam Beras

Hari hari cik an sawan nak mengepam aje opsssssssss buat APAM..kebetulan cuti sekolah telah bermula sibuk sangat anak anak cik an pun nak mengepam..sambil2 itu cik an boleh memasak untuk juadah tengah hari menu paling simple masak 3 rasa ikan bawal hitam dan sayur bayam tumis air..layan..seronok menbuat apam ni banyak dapat nya..cantik mulus naik nya geram melihat apam cik an gebu gebu.. Jom kita lihat bahan bahan nya sebelum itu cik an nak berkongsi teknik semasa mengukus apam. Tudung periuk pengukus perlu dibalut dengan kain seperti pocong isk seram pulak..cik an..hehehe supaya air kukusan tidak jatuh ke atas apam..guna kan api yang sederhana..panas kan kukusan dan acuan lompang perlu di sapu minyak dahulu..ok
Bahan-bahan
2 cwn nasi
1 cwn tepung gandum 
3 cwn tepung beras
1 1/2 cawan gula
1 peket yis ( 11gm)
3 cawan air*
 kelapa parut dgn sedikit garam


Cara Penyediaan
1. Blend nasi* dan air* sehingga hancur (masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus) 
2. Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras,gula dan yis.
 3. Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati. 
4. Perap selama 1 jam. 
5. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain. 
6. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil. 
7. Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
 8. Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam.. atau enak dimakan begitu saja.
anak dara cik an kemain suka bermain dengan warna berbagai warna dia campurkan..si abang sibuk juga nak memasukkan adunan apam ke acuan..gamat dapur saya dengan gelagat mereka berdua sahaja..

8 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

best nya ada anak yang suka ke dapur...warna apam tu pun meriah jer

Norehan Shariff said...

Nazrah:projek bersama anak2 saya..warna2 pilihan mereka ..

Kama Azura bt Sakimin said...

Assalamualaikum kak Reen...
memang sedapkan apam ni. Saya suka sgt apam tepung beras lagi2 yang guna tapai nasi

adik said...

sedapnya...eena minta resepi ek k,reen..

REEN KHAN said...

wsalam kama..apam ni tak jemu2 makan kan sedap saja.. paling bagus di jadikan buah tangan klu berkunjung ke umah saudara mara dan kawan2

REEN KHAN said...

adik.. sila2 kan.. slmt mcuba ye ..

aa said...

Salam K.Reen, sy nak tnye klau K.Reen tau knape tiap kali sy kukus apam beras ni bhg bwh apam ni xkembang & ringan mcm bhg atasny..tq KR.

canteq said...

canteq je bila tgk org buat apam.. nmpk sedap plak tu... nk terai buat gak tp x jumpa pon acuan yg bntuk canteq cam reen khan buat ni.. boleh x buat post yg tunjuk pic apam n acuannye sekali... bekas plastik ke, besi ke, aluminium ke... or camana sbenanye rupa acuan tu.. n kalo x keberatan.. kat mana ek leh cari acuan tu... huhu.. Tq

kongsiresepi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...