Thursday, April 28, 2011

Cucur Udang

Cucur Udang..teringat saya masa saya  form 3 menolong mak saya berniaga di pelabuhan klang.Habis saja sekolah saya akan menolong emak saya meniaga dari pagi sehingga malam emak saya meniaga menolong adik emak saya iaitu pakcik saudara saya.Habis saja sekolah rutin harian menolong emak.. Gerai mak saya di keliling kilang di belakangnya kilang NATIONAL.
Pukul 3.00 petang waktu rehat iaitu waktu minum petang .kedengaran siren menandakan waktu minum..pukul 2.00 saya sudah bersiap sedia menolong emak menbuat kuih muih..salah satu nya cucur udang...yang saya bancuh sendiri dan saya goreng sendiri..paling tidak suka..time letak udang..meletop minyak dalam kuali sebab kalau udang tidak di toskan dengan betul..apa lagi melompat lompat la saya tepi kuali besar ..hahahaha. aduh habis sweet 15 saya time itu..tapi kasih sayang saya pada emak dan pakcik..saya NO HAL la..hairan kenapa dulu2 saya tidak pernah mengeluh dlm bab2 menolong mak bapa saya..tapi kenapa anak anak sekarang cepat sangat mengeluh ?
 ok la dok mebebel seorang2 saja saya ni jom kita lihat bahan bahan yang sempoi untuk menbuat cucur udang
BAHAN BAHAN

TEPUNG GANDUM
UDANG HIDUP DI BASUH DAN DI TOSKAN KERING
KUCAI 
DAUN SUP 
DAUN BAWANG
SERBUK KUNYIT
SEBIJI TELOR
GARAM
TAUGEH
SEDIKIT BAKING SODA(ARUAH MAK SAYA X LETAK)
AIR SUAM SECUKUP ADUAN SEDANG2 CAIR
CARA CARA

OK SEMUA BAHAN BAHAN DI ATAS DI MASUK DALAM BEKAS DAN DI ADUNKAN MESRA.PANAS KAN MINYAK DALAM KUALI RENDAM KAN SENDOK..PANAS MASUK KAN ADUAN TU KE DALAM SENDOK TEPEK KAN UDANG CELUP KAN SENDUK KE DALAM MINYAK PANAS TU.. GORENG GARING DAN TOS KAN
BAHAN SOS
15 BIJI CILI MERAH DI BUANG BIJI NYA
1 ATAU 2 ULAS BAWANG PUTIH
Kedua bahan di atas di blender halus ..masuk kan ke dalam periuk tambah kan air sedang2 cair masak lama dengan api yang slow supaya hilang bau cili merah..masukkan sos cili,sos tomato,rasa garam dan gula ..

1 comment:

CheKiah said...

salam reen. waduh2 menggoda sguh cucur udang ni trgoda chekiah nengok. posing maut lagi. apa2 pun mmg trbaikkk lahhh..

Pulut Mangga Thailand

Pulut Mangga Thailand Bahan-bahan  3 biji mangga  2 sudu besar bijan - digoreng tanpa minyak (optional) Pulut Kukus ...