Wednesday, June 1, 2011

Asam Pedas Stail Melaka

Dulu dulu kalau aruah mak masak asam pedas..saya dan adik saya mesti taruh kicap banyak2 ke dalam pingan nasi dan kuah asam pedas ..perghhh sedap nya tapi dalam keluarga kami asam pedas paling power asam pedas pak ngah dan mak ngah..saya suka sangat asam pedas ikan terubuk atau ikan parang tapi pasal anak anak saya dan suami tak suka ikan parang dan terubuk terpaksa saya pendamkan keinginan tu..alasanya biasa la banyak tulang.
Hari ini saya masak asam pedas Ikan Jenahak.kepala nya saya rasa nanti nak masak ikan kepala ikan jenahak Alhamduliah pagi tadi hujan sedap sikit kalau la cuaca panas kena pulak asam pedas OOoo berpeluh tapi kalau asam pedas kalau tak pedas mana ada ummph nya kan
Bahan-Bahan: 
Bahan ini dikisar:
1 labu bawang besar
5 biji bawang merah
25 tangkai cili kering 

sedikit belacan(jika alah belacan tidak payah letak)
1 inci halia
1 sd besar jintan manis
½ sd teh lada hitam
1 inci kunyit hidup
3 ulas bawang putih

Bahan tumis :
1 labu bawang besar dihiris halus
½ sd teh biji sawi
½ sd teh halba
5 tangkai daun kari (leraikan)

5 keping ikan Jenahak (atau ikan apa pun sedap pari.ikan parang,ikan terubuk ,cencaru ,kembong)
2/3 cawan minyak masak 
3 sd besar asam jawa campurkan dengan ¾ cawan air
1.5 liter air
2 biji tomato - potong 4
1 batang terung - potong
10 biji bendi
2 tangkai bunga kantan - dipecahkan
1 sd besar garam 
1 sd gula
½ sd teh serbuk perasa 
Cara: 
1.Panaskan belanga dan masukkan minyak. Tumis bawang hiris hingga kuning dan masukkan bahan tumis yg lain, biarkan naik bau.
2.Masukkan bahan kisar dan garam, tumis hingga pecah minyak. Masukkan air asam jawan dan kacau sebentar hingga naik minyak. Masukkan ikan dan sebatikan bersama bunga kantan.
3.Masukkan air, serbuk perasa, bendi dan bahan lain kecuali tomato. Tutup dan biar renih pada api kecil hingga mula pekat dan masukkan tomato. Biarkan 5 minit baru diangkat. 


1 comment:

diah said...

tengok resepi pn dah terliur..kena cuba ni...harap2 menjadi la...

kongsiresepi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...