Sunday, May 8, 2011

Ubi ketuk.. @ Ubi Kepal

SELAMAT HARI IBU PADA SEMUA IBU DI DUNIA DI SAMBUT HARI INI SETIAP 8 MEI.
Gembira nya jika sesiapa masih ada ibu dan ayah..lagi seperti saya tiada keduanya..terasa kesunyian  AL FATIHAH  buat aruah mak dan aruah babah saya..semuga dicucuri rahmat dan di letakkan di tempat orang orang yang beriman..
Nak cerita pasal ubi ketuk ni aruah mak gelar UBI KEPAL.masa saya menolong mak meniaga tugas utama saya menumbuk ubi telah di rebus selepas di toskan kering..yang paling saya tak suka mengangkat periuk yang berat berisi ubi kayu untuk di toskan..dah la berat..pastu wap nya menutup cermin mata saya...
Proses mengetuk sambil mengeluarkan urat urat ubi kayu itu..letih nya panas time nak memilih..sabar saja aje.Tumbuk sampai betul hancur aruah mak saya cukup marah jika ubi tu masih berketul ..kata nya buat kerja biar betul betul biar susah ..penat tapi buat kerja biar senonoh ..maksud yang ringkas buat kerja tu TELITI..BERSENI..CANTIK buatan nya,,selera orang tengok dan makan..
Itu la pasal nya saya menurun pulak.. kadang2 saya terlalu cerewet macam aruah mak saya bab bab macam ini. Nak cerita bahan mengetuk ubi kayu rebus ini istimewa sangat ..sampai sekarang saya menurun pulak mengikut cara aruah mak saya.. cuba teka apa?
Tara!!!!!!!!!! botol kicap la..buat ketuk ubi rebus saya..tapi kena ketuk pelahan lahan ..cermat cermat ..tu la pasal kalau tidak alamat botol pecah..makan kaca  ini la cara orang dulu2.
BAHAN BAHAN
2 CAWAN UBI KAYU REBUS DAN DI LENYEK HALUS
1 CAWAN KELAPA PARUT PUTIH
1/2 CAWAN GULA
SECUBIT GARAM HALUS

CARA CARA.
MASUKKAN SEMUA KE DALAM MANGKUK..GAUL SEBATI DAN KEPAL MENJADI BULAT.
KETEPIKAN.

BAHAN BAHAN BATER
4 SUDU BESAR TEPUNG GANDUM
2 SUDU BESAR TEPUNG GORENG PISANG ADABI
1 SUDU BESAR TEPUNG BERAS
GARAM

CARA CARA
MASUK KAN KEDALAM MANGKUK .KACAU SEBATI.SUPAYA TIDAK BERKETUL

CARA MENGORENG.
PANAS KAN MINYAK .CELUP UBI YANG TELAH DI KEPAL TADI KEDALAM BATER ..GORENG SEHINGGA SEDERHANA GARING DENGAN API YANG SEDERHANA..

6 comments:

..::tarabozu::.. said...

memang best ubi kepal ni..nak buat sendiri malas.. sbb byk dijual skali ngan goreng pisang..

Norehan Shariff said...

tarabozu: kalau kita beli rasa nya terlalu manis sehingga hilang rasa ubi kayu itu sendiri..kalau kita buat sendiri kita boleh kurangkan manisnya sedikit..tapi tambahkan manis dalam senyuman kita..

nut_deya said...

classic sungguh tubuk ubi dengan botol kaca =)

Mursyidah said...

Xblh like pulak kt sini....

Norehan Shariff said...

classicnya bersama memorinya ubi kepal ni bersama aruah mak saya... AL FATIHAH

Beeha B. said...

makan dengan aiskrim sedap !!! heee..

kongsiresepi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...