Saturday, December 31, 2011

Lepat Pisang Berinti kelapa

lepat pisang berinti kelapa ini permintaan anak bujang reen. juadah minum petang penutup bagi tahun 2011.begitu cepatnya berlalu.. 2011 . BAHAN-BAHAN : 6 biji pisang masak (buang kulit) 1 cawan gula 2 cawan tepung gandum (ayak) ½ biji kelapa parut ½ sudu teh garam Daun pisang secukupnya (layur diatas api) CARA-CARA Panaskan pengukus. Kisar kesemua bahan kecuali kelapa parut dan daun pisang hingga sebati Ambil sekeping daun pisang, letakkan 1 sudu adunan pisang ditengah-tengahnya secara memanjang Letakkan 1 sudu teh kelapa parut di tengah-tengahnya sebagai inti Tutup kelapa parut tadi dengan 1 sudu adunan pisang Balut adunan itu dengan lipat kedua-dua hujung daun itu ke bawah supaya menjadi lipatan. Berukuran 12×11 cm Buat sehingga habis Letakkan dalam dulang pengukus dan kukus selama ½ jam atau hingga masak Sedia untuk dihidangkan

Thursday, December 29, 2011

Soto Tok Mak

UNTUK 1 EKOR AYAM.

3 SUDU BESAR REMPAH SOTO JENAMA 'TOK MAK'

AYAM BELAH 4 BUANG KULIT.

SEDIKIT MINYAK UTUK MENUMIS.

1 CAWAN BWNG MERAH KISAR*

1 CAWAN BWNG PUTIH KISAR*

1 CAWAN HALIA KISAR*

2 CWN SANTAN PEKAT.

3 BIJI BUAH KERAS TUMBUK HALUS.

GARAM+PERASA@GULA .

LADA SULAH.

AIR.

CARA2.

TUMIS SEMUA BHN YG BERTANDA*

MASUK KAN REMPAH SOTO TUMIS SEKETIKA.

MASUK KAN AIR 1/2 PERIUK BG TENGELAM AYAM.

MASUKKAN AYAM.

MASUK BUAH KERAS.BIARKAN MENGELEGAK MSK DGN API SEDERHANA.

MASUKKAN GARAM N PERASA.

MASUK KAN SANTAN PEKAT.

MASAK HINGGA AYAM MASAK SEMPURNA.

AKHIR SEKALI MASUKKAN LADA SULAH.

  1. RASALAH MENGIKUT CITARASA ANDA. UNTUK MENDAPATKAN REMPAH SOTO TOK MAK INI SILA HUBUNGI
TOK MAK 0179285433

RESEPI SAMBAL KICAP SOTO.

CILI API SEDANG2 HIJAU SEPARUH MASAK.(1 CWN KECIL)

5 ULAS BWNG PUTIH KULIT HITAM.

KICAP KIPAS UDANG MASIN MANIS SAMA BNYK.

1/2 CWN BAWANG GORENG YG DI BUAT SENDIRI (KALAU NK SEDAP LAA )

KISAR SEMUA BHN2 SEHINGGA BIJI CILI BETUL2 HANCUR.

JIKA SUKA BOLEH TMBH AIR ASAM LIMAU SEDIKIT.

(TOK MAK X PERNAH LETAK ) KERANA YG ORIGENAL NYA MEMANG X LETAK AIR ASAM LIMAU ...

SIAPP....

.

BERGEDIL DAGING .

RESEPI NYA.

1 KG DAGING YG X BERURAT.

1 KG KENTANG .

SEDIKIT GARAM..SERBUK PERASA..LADA SULAH.

1 SUDU KECIL *REMPAH SOTO TOK MAK*

3 SUDU BESAR TEPUNG GANDUM.

DAUN SUP DN DAUN BWNG DI HIRIS HALUS.

2 BIJI TELUR .

CARA2..

GORENG KENTANG HINGGA MASAK SEJUK KAN.

TUMBUK KENTANG HINGGA HANCUR.

KISAR DAGING DGN BLENDER KERING.

GAULKAN DAGING+SEDIKIT GARAM+SERBUK PERASA+

LADA SULAH+SERBUK SOTO TOK MAK..

MASUKKAN KENTANG GAUL SEBATI DGN DAGING.

MASUKKAN DAUN BWNG DN DAUN SUP GAUL SEMUA HINGGA MESRA...

MASUKKAN TEPUNG GAUL HINGGA SEBATI .

BULAT2 KAN UNTUK MENJADI KETULAN2 MENGIKUT SIZE YG DI INGINI.

PANASKAN MINYAK DGN KEADAAN API SEDERHANA.

CELUPKAN BERGEDIL KEDALAM TELUR DN GORENG HINGGA MASAK ...

DAHHH BOLEHH MAKANN ..HEHE ..SELAMAT MENCUBA .

SEMUA INI RESEPI ISTIMEWA DARI TOK MAK.

Saturday, December 24, 2011

ACUAN KUIH JALA UNTUK DIJUAL

STOK ACUAN KUIH JALA SENTIASA ADA . SILA HUBUNGI SAYA PUAN REEN 014 646 1210. RAMAI YANG SANGAT BERPUAS HATI DENGAN ACUAN KUIH JALA INI..

Thursday, December 15, 2011

selamat hari lahir Alif Hezrey

18 tahun yang lalu bertarikh 15/12/1993 mama melahirkan anak mama yang sulung yang mama berikan nama ALIF HEZREY BIN MUHAMMAD AZRI..alif yang bermaksud yang pertama.di kelinik Tee di bandar klang.pada pukul 7.30 malam .ya allah begitu mudahnya mama melahirkan anak mama ini.syukur alhamduliah .seberat 2.8 kilo. Hari ini anak mama sudah semakin dewasa dan semakin matang.moga anak mama sentiasa sukses dalam apa jua yang anak mama buat.

Wednesday, December 14, 2011

Nasi Briyani dan kari kambing

NASI BRIYANI Untuk nasi nya reen guna perencah NASI BRIYANI MAGGI .. tapi reen asjust lagi tumis dgn minyak sapi. taruh daun pandan , taruh kismis kacang peas dan gajus .. klu nak sedap guna beras basmathi tapi stok dah habis reen guna beras biasa saja .. ok saja .. lebih airnya sbb takut nasi x masak betul. masak dlm rice cooker .. rajin2 kacau sbb takut berkerak bawah nya KARI KAMBING 1/2 kg daging kambing (potong kiub) setengah biji bawang besar (hiris) 1 biji tomato saiz besar (belah 4) 3-4 biji cili hijau 2tbsp tomato puree 1tbsp sos tomato 1/4 cwn susu cair sedikit ghee sedikit rempah kari 3 tbsp rempah briyani maggi garam,gula,ajinomoto secukup rasa sedikit daun sup,daun bawang,daun pudina 1 tbsp yogurt ( klu x letak pun x pe ) Cara-cara gaul daging dgn yogurt.sementara tu,panaskan minyak sapi (anggaran rata bwh periuk) tumiskan rempah kari dan bawang yg dihiris.biar bwg agak garing sedikit masukkan baki bwg2 yg diblend.kacau sampai naik bau masukkan daging..gaulkan. masukkan tomato dan cili hijau.cili tu takyah hiris.masuk sebijik2.. masukkan pula daun-daun,garam,ajinomoto dan gula.kacaukan sebati tutup periuk,biarkan lebih kurang 10-15minit supaya daging tu lembut. (pastikan kuah tu sama rata ngan daging.kalau tak rata...boleh tambah air) ambil seketul daging,picitkan..utk tgk dah lembut atau belum. bila daging dah agak2 empuk,masukkan sos tomato,tomato puree dan susu cair. kecilkan api,kacaukan dan biar lagi atas dapur.. last skali..masukkan rempah baryani dan kacaukan sebati.

Tuesday, December 13, 2011

Kastard Jagung

Bahan-bahannya:
 1 tin jagung jenis creamy
 1 tin susu cair - prefer susu IDEAL atau nak guna santan pun boleh
 3 cawan air
1 1/2 cawan gula pasir
1 1/2 cawan tepung kastad Cara :
1. Bancuh tepung kastard dengan air hingga sebati kemudian masukkan semua bahan2 lain dan bancuh rata.
 2. Masak puding dengan menggunakan api yang kecil masak sehingga kental & berkilat.
3. Masukkan ke dalam loyang atau talam.
4. Bila sejuk masukkan dalam peti sejuk & bolehlah dipotong.

Saturday, December 10, 2011

Kaifiyyah Solat Gerhana

GERHANA BULAN 10/12/2011 Kaifiyyah Solat Gerhana Sunat dilakukan Solat Sunat Gerhana Bulan secara berjemaah. Ianya mengandungi 2 rakaat, 4 al-Fatihah, 4 rukuk dan 4 sujud seperti berikut: RAKAAT PERTAMA 1. Lafaz niat: أُصَلِّى سُنَّةَ الخُسُوفِ رَكْعَتَيْنِ للهِ تَعَالَى Yang bermaksud, Sahaja aku solat sunat gerhana bulan dua rakaat kerana Allah Taala. 2. Baca Surah al-Fatihah dan Surah 3. Rukuk 4. I’tidal 5. Baca Surah al-Fatihah dan Surah 6. Rukuk 7. I’tidal 8. Sujud dan seterusnya seperti solat biasa. RAKAAT KEDUA 1. Baca Surah al-Fatihah dan Surah 2. Rukuk 3. I’tidal 4. Baca Surah al-Fatihah dan Surah 5. Rukuk 6. I’tidal 7. Sujud 8. Tahiyyat akhir Sunat membaca 2 khutbah selepas solat sunat gerhana sebagaimana dua khutbah Jumaat dari segi rukun dan syarat-syaratnya.

Kuih Lapis Tembikai Merah

Bahan bahan: 4 cawan tepung beras 1 cawan tepung gandum 1 cawan tepung jagung 1 1/2 cawan gula 6 cawan santan caranya 1..campurkan semua bahan 2..kacau rata dan tapis dan bahagikan 2 warna yg disukai 3..pastikan air kukusan dah mendidih.. masukkan loyang yg dah disapu minyak kedlm kukusan 4..masukkan lapisan pertama kukus lbh kurang 5min 5..masukakn lapisan kedua kukus lg 5min 6..kemudian masukkan lapisan 3 & 4 sehingga habis 7..setelah habis adunan..masak @ kukus selama 15 @ 20min 8..tutup api buka tutup kukusan...sejukkan kuih...dah sejuk baru potong2

Thursday, December 8, 2011

Donat Kentang






Resepi Donat Kentang
 Bahan bahan
4 cawan tepung gandum
3 sudu besar marjerin
3 sudu besar susu pekat
1 sudu kecil garam halus
1 cawan air
1 peket ragi instant (11g)
1 biji kentang yang telah direbus kemudian di lenyek halus

Cara caranya

1.Blend semua bahan bahan itu (kecuali tepung).
2.kemudian uli bersama tepung gandum  dan simpan dalam peti sejuk selama 1/2 jam hingga 1 jam
3. selepas ituboleh lah dibentuk seperti donat (atau bentuk2 lain yg puan2 suka).
4.kemudian goreng la sehingga kuning keemas-emasan.
5.Setelah itu bolehlah di deko dengan coklat atau gula halus 



Nasi Ayam Penyet

Untuk Ayam

1 ekor ayam – potong 8 bahagian, rebus sekejap dan toskan. Simpan air rebusan itu untuk sup dan nasik.

* 1 sudu besar Jintan Putih – goreng tanpa minyak

* 1 sudu Jintan Manis - goreng tanpa minyak

* 3 sudu besar Biji Ketumbar – goreng tanpa minyak

* 1 sudu besar Serbuk Kari Ayam

* 1 sudu besar Serbuk Kunyit

* ½ sudu besar Serbuk Lada Putih

* 3 ulas Bawang putih

* 2 cm Halia

* Sedikit Air

* Garam secukup rasa.

* Minyak masak untuk menggoreng.

1. Kisar kesemua bahan dalam blender hingga halus.

2. Lumur bahan yang telah dikisar pada ayam dan perap semalaman untuk rasa rempah.

3. Setelah perap semalaman, golek-golekkann pada tepung beras.

4. Panaskan minyak dan goreng hingga garing.

Untuk Sambal.

* Sedikit minyak masak

* 15 batang Cili merah

* 8 biji Cili padi

* 1 biji bawang merah

* 3 biji Bawang putih

* 3 biji Tomato

* 5 cm Belacan

* 2 sudu besar Ikan Bilis

* Gula merah secukup rasa

* Air Lemon

1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing.

2. Goreng belacan.

3. Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato.

4. Sejukkan semua bahan yang telah digoreng tadi.

5. Kisar atau tumbuk sehingga separuh halus.

6. Masukkan gula merah dan gaul rata.

7. Rasa sambal, tambah garam atau gula merah jika perlu mengikut citarasa.

Untuk Sup.

1. Masukkan garam secukup rasa pada air rebusan ayam.

2. Panaskan sedikit minyak, goreng bawang, bawang putih, halia serta rempah tumis dan curah ke dalam sup tadi.

3. Panaskan sebelum dihidangkan. Tabur hirisan daun sup dan daun bawang pada sup semasa disajikan.

Untuk Tempe dan Tauhu Goreng.

* 1 paket tauhu.

* 1 paket tempe.

* Sedikit tepung beras.

* Minyak masak untuk menggoreng

1. Golek-golekkan tahu dan tempe atas tepung beras dan pada lebihan bahan lumuran ayam.

2. Goreng hingga garing.

Untuk Nasi

* 4 cawan beras basmati

* 1 biji bawang besar potong baji

* 3 ulas bawang putih

* satu btg kayu manis

* dua biji buah pelaga

* bunga lawang

* bunga cengkih

* sedikit butter

* garam

* kiub pati ayam

* 2 cawan air rebusan ayam

1. Panaskan butter. Tumis bawang merah, bawang putih, kayu manis, bunge lawang, bunga cengkih dan buah pelaga sehingga wangi.

2. Masukkan beras yg dah ditoskan. Kacau lebih kurang 5 minit.

3. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kiub ayam.

4. Tanak sehingga nasi masak.

Cara hidangan-Hidangkan nasi ayam penyet bersama tauhu, tempe, sambal dan sup bersama ulam seperti daun salad, tomato dan timun

Wednesday, December 7, 2011

PANCAKE


Bahan-bahan

•1 biji telur 
• 1/4 cawan gula
 • 3/4 susu segar atau susu cair - prefer susu segar,pancake jd lg lembut 
• 1 cawan tepung gandum
 • 1 tsp baking powder
 • 1/4 tsp garam
• 25 gram butter - anggaran dlm 1 sudu besar - kemudian dicairkan 
  Cara-cara 
 . Pukul telur dan gula sehingga kembang. Masukkan susu. 
 2. Masukkan tepung gandum yang telah diayak bersama baking powder, dan juga garam. Kacau hingga sebati bersama butter yang telah dicairkan terlebih dahulu.
 3. Panaskan non-stick pan dgn kepanasan sederhana. Ceduk adunan tadi dlm dua sudu besar ke dalam pan yang telah digriskan dgn butter atau minyak.
 4. Apabila kelihatan buih-buih kecil timbul dipermukaan, bolehla balikkan pancake tersebut.
 5. Kemudian angkat dan hidangkan dengan jem kegemaran anda.

Sunday, December 4, 2011

Dalca Kambing

Bahan-bahan: 500-600gm daging kambing yg ada tulang 2 batang carrot 3 biji ubi kentang 2 biji tomato 100gm kacang panjang 2 cawan kacang dal 5-6 sudu besar rempah kari daging 4 cawan santan atau susu cair air asam secukupnya garam minyak utk menumis Bahan tumis: 5 cm kulit kayu manis 3 kuntum bunga cengkih 3 buah pelaga 1 bunga lawang Bahan untuk diblend: 2 biji bawang besar 4 ulas bawang putih 3 cm halia 1-2 sd besar cili giling Cara-caranya 1. Bersihkan daging kambing dan masukkan kedalam periuk dan diisi air cukup menutupi daging. 2. Rebus daging kambing dan kacang dal sehingga keduanya masak dan empuk di dalam berlainan periuk. 3. Sayur-sayuran di potong mengikut selera masing-masing. 4. Panaskan minyak dan masukkan bahan tumis dan bahan blend.Tumis hingga naik bau. 5. Masukkan rempah kari daging, gaul rata. Masukkan air asam jawa dan garam. Tumis sehingga ia masak dan masukkan daging kambing dan kacang dal yg telah di rebus dan air rebusan daging . 6.Masukkan dulu ubi kentang dan carrot dan masak sehingga empuk. 7. Masukkan kacang panjang dan kacau hingga sebati. 8. Masukkan santan dan masak sehingga mendidih dan rasakan garamnya. Akhir sekali masukkan tomato. Padamkan api dan sedia untuk dihidang. Nota: Sewaktu merebus daging kambing dan kacang dal, jika air telah berkurangan ,boleh tambah air dan masak sehingga daging empuk. Boleh masukkan terung juga.

Friday, December 2, 2011

Apam Beras II

Bahan-bahan
2 cwn nasi*
 1 cwn tepung gandum
3 cwn tepung beras
 1 1/2 cawan gula
  1 peket yis ( 11gm)
3 cawan air*
 kelapa parut dgn sedikit garam
Cara Penyediaan
1. Blend nasi* dan air* sehingga hancur (masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus)
 2. Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras,gula dan yis.
 3. Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
4. Perap selama 1 jam.
5. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.
6. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.
7. Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
8. Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam.. atau enak dimakan begitu saja.

kongsiresepi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...